14 december 2009

Med entusiasm och glädje

Ett snöblaskigt Minsk tog emot oss i Sharemusicgruppen efter att ha sammanstrålat i Riga. Väl framme vid hotellet, som låg granne med Lukasjenkos parlamentsbyggnad, möttes vi av Magnus Magnusson. Ett försök till en bit mat ledde oss både till ordinär Minskrestaurang samt McDonalds, båda ställena stängde dock 23.00. Det blev nåt mindre för att stilla magarna i hotellets bar.

Första arbetsdagen var intensiv. Mycket intryck för både oss deltagare och åhörare.Det blev påfallande hur samhällssytemet påverkar vårt sätt att tänka och förhålla oss. Den största behållningen blev att vår erfarenhet av Sharemusic togs emot med entusiasm och glädje. Många frågor ställdes och samtalen ledde mina tankar ytterligare en bit. Det som slog mig då jag efter avslutad arbetsdag gick i Minsk och blev guidad bland choklad och Vodkastånden var att vi alla delar ett stycke liv men med olika förutsättningar.

Som svensk förälder till en funktionshindrad ungdom har jag mycket att vara tacksam över. Glädjen och sorgen delar jag med andra föräldrar världen över som är i liknande situation. Däremot är den sociala välfärden och trygghetssystemen i Sverige något att önska människor i Öst. Liksom synen på funktionshinder - tillgång eller belastning för samhället. Tack för en fantastisk möjlighet att dela ett stycke liv i Vitryssland.

Johan Hagström, Lund

Inga kommentarer: