24 oktober 2013

På båda sidor om spegeln


Man är alltid nyfiken på att veta vad turister eller invandrare tycker om ens hemland. Själv har jag haft sådana frågor många gånger. Vad vet folket i Vitryssland om Sverige egentligen? Jo, alla känner till Abba och Astrid Lindgren, Nobelpriset och IKEA. De har bilden av ett land med  kreativt och annorlunda mode och inredning, mängder av innovationer och framgångsrika entreprenörer.

Men under de senaste månaderna har jag haft möjlighet att reflektera mycket över Ryssland. Sedan Share Music påbörjade kursen Steps to Export Business Sweden, har vi jobbat intensivt och engagerat med en internationalisering som mål. Tillsammans med andra företag har vi lagt mycket energi på att kartlägga vår verksamhetsprofil, formulera vår affärsidé och vision, och välja rätt produkter som ska exporteras. För även den mest spännande affärsidén kan misslyckas, om den är svårförklarlig eller för komplicerad.

Samtidigt samlade vi information om vilka marknader som skulle kunna väljas och resonerade kring det. Innan man lägger ett erbjudande på bordet, försöker man att sätta sig in i kundens ställe och följa dennes tankar. Men hur man tänker och fattar beslut skiftar mycket beroende på vilket land man kommer ifrån, inte sant? Affärskulturen i Ryssland är naturligtvis annorlunda i jämförelse med Sverige. Ibland åker den på samma räls som i andra postsovjetiska länder, där man ofta har samma beteendemönster. 

Visst är det bra att vara förberedd och medveten om det! Samtidigt är det lätt att trampa i stereotypens fälla och missa de viktiga små detaljerna som gör stor skillnad.  För oss har Steps to Export varit ett fantastiskt verktyg som hjälpt oss  att titta på vår verksamhet närmare och överväga: ska vi satsa på de nya marknaderna?

I boken Funky Business Forever skriver författarna Kjell A Nordström och Jonas Ridderstråle att det nuförtiden finns många olika alternativ att välja bland, många utmaningar och konkurrenter. Därför är det både extra komplicerat  och extra roligt att få kunders förtroende i ett annat land, där det finns människor med andra språk, historia och kultur. 

Vad krävs för att Share Music  ska kunna utvecklas ännu mer internationellt? För att kunna göra det behöver vi framförallt hitta bra partners och lära känna deras behov. Det handlar mycket om psykologi. Vi har tittat på vilka fördelar det  finns med Share Musics kurser och vilken nytta våra kunder kan ha av dem. Vi har inspirerats och har lärt oss otroligt mycket, måste jag säga! Vi har fått mycket värdefull kunskap som förhoppningsvis öppnar nya dörrar för oss i framtiden.

Natallia Pisareva

Inga kommentarer: