Man är alltid nyfiken på att veta vad turister eller invandrare tycker om ens hemland. Själv har jag haft sådana frågor många gånger. Vad vet folket i Vitryssland om Sverige egentligen? Jo, alla känner till Abba och Astrid Lindgren, Nobelpriset och IKEA. De har bilden av ett land med kreativt och annorlunda mode och inredning, mängder av innovationer och framgångsrika entreprenörer.
Men under de
senaste månaderna har jag haft möjlighet att reflektera mycket över Ryssland. Sedan
Share Music påbörjade kursen Steps to Export på Business Sweden, har vi jobbat intensivt och engagerat med en
internationalisering som mål. Tillsammans med andra företag har vi lagt mycket
energi på att kartlägga vår verksamhetsprofil, formulera vår affärsidé och
vision, och välja rätt produkter som ska exporteras. För även den mest
spännande affärsidén kan misslyckas, om den är svårförklarlig eller för komplicerad.
Samtidigt samlade
vi information om vilka marknader som skulle kunna väljas och resonerade kring
det. Innan man lägger ett erbjudande på bordet, försöker man att sätta sig in i
kundens ställe och följa dennes tankar. Men hur man tänker och fattar beslut
skiftar mycket beroende på vilket land man kommer ifrån, inte sant? Affärskulturen
i Ryssland är naturligtvis annorlunda i jämförelse med Sverige. Ibland åker den
på samma räls som i andra postsovjetiska länder, där man ofta har samma
beteendemönster.
Visst är det bra att vara förberedd och medveten om det! Samtidigt
är det lätt att trampa i stereotypens fälla och missa de viktiga små detaljerna
som gör stor skillnad. För oss har Steps to Export varit ett fantastiskt verktyg som hjälpt oss att titta på vår verksamhet närmare och
överväga: ska vi satsa på de nya marknaderna?
I boken Funky
Business Forever skriver författarna Kjell A Nordström och Jonas
Ridderstråle att det nuförtiden finns många olika alternativ att välja bland,
många utmaningar och konkurrenter. Därför är det både extra komplicerat och extra roligt att få kunders förtroende i
ett annat land, där det finns människor med andra språk, historia och kultur.
Vad
krävs för att Share Music ska kunna
utvecklas ännu mer internationellt? För att kunna göra det behöver vi
framförallt hitta bra partners och lära känna deras behov. Det handlar mycket
om psykologi. Vi har tittat på vilka fördelar det finns med Share Musics kurser och vilken
nytta våra kunder kan ha av dem. Vi har inspirerats och har lärt oss otroligt
mycket, måste jag säga! Vi har fått mycket värdefull kunskap som
förhoppningsvis öppnar nya dörrar för oss i framtiden.
Natallia
Pisareva
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar