4 oktober 2013

Så mycket kreativitet i luften!

Nyligen befann jag mig av en slump i Hamburg och där blev det ett spontant möte med en av våra nya kontakter i Tyskland: Barner 16. Föreningen har en unik verksamhet med ca 80 fast- och frilansanställda - ett nätverk av olika kulturprojekt och konstnärer med och utan funktionsnedsättning.

Kai Boysen, verksamhetschef och musiker, berättar för mig att allt började med bandet Station 17 för drygt 25 år sen. Ett ”inkluderat” band, som fick stor uppmärksamhet i Tyskland, samt skivkontrakt med samma skivbolag som Depeche Mode ligger på. Turnéer och konserter på de största musikfestivalerna i Europa följde samt åtta skivor till. 
Genom deras framgång kom idén att skapa en daglig verksamhet som fokuserar helt och hållet på musik och konst. Trots stora byråkratiska hinder blev idén realitet och nu ligger Barners huvudkontor mitt i Hamburg Altona, mellan gröna alléer och byggnader täckta med grafittikonst.
På en rundtur visar mig Kai deras repetitionslokaler, studior, ett digitalt redigeringsrum och presenterar mig för deras egna skivbolag med bokning och marknadsföringsavdelning. Barner 16 har lyckats etablera sin verksamhet, där de kan utveckla egna projekt från början till slut – från idé till marknadsföring, distribution och försäljning. De erbjuder även deras tjänster till företag, som i sin tur finansierar nya projekt. Bl.a. har de även ett eget tryckeri och en designlokal mitt i centrala Hamburg.
Jag kikar lite på Station 17 när de repeterar, och frågar musikerna om de trivs här. Leende svarar alla med ja och berättar att de snart åker på turné igen. Det blir två veckor totalt, hela kittet, bo i turnébuss och spela på kända rockklubbar. Alla tycker det ska bli jätteroligt!
Stämningen är god och det ligger så mycket kreativitet i luften. Jag skulle gärna vilja stanna längre för det finns så mycket mer att se. Men nu vill Kai veta mer om oss - de gillar Share Musics verksamhet och vill gärna komma på besök till Sverige. Hej då Hamburg, hoppas vi ses snart igen! 

Här kan du kolla på Station 17s nya video på youtube: Alles für Alle

Jennifer Nordström

Inga kommentarer: