6 november 2013

On the road! - del 2



Under en vecka var vi med föreställningen Hi-Hat Xpres i tre olika städer: Örnsköldsvik, Luleå och Piteå. 

När vi äntligen skulle komma i väg från Ö-vik till Luleå, jag säger äntligen, eftersom den stora bromsklossen Anna, p.g.a. väldig tidsbrist, kom ca trekvart för sent till bussen. Tänk er själva hur glada övriga gänget var, ca 20 personer, efter 45 minuters väntan! Hur som helst, när jag väl dök upp kom jag bara halvvägs in i bussen, ja det är dessvärre sant! 

Lyftplattan gick upp. Jag kom in, men inte längre, eftersom spärren vägrade att gå ner. Busschaufförerna gjorde ytterligare ett försök med att hissa ner liftplattan i hopp om att kanten skulle vikas ner, men icke, den hade bestämt sig för att jävlas till hundrafemtio procent!

Inte nog med den stora förseningen, alla var dessutom dödströtta, vilket inte var så konstigt! Schemat var tajt, vi hade haft en föreställning kvällen innan plus en samma morgon som vi skulle göra denna ödesdigra bussresa på 40 mil! 

Dra mig ur permobilen
Efter mycket om och men kom min assistent på att om jag backade på lyftplattan och lade ryggstödet ned, när lyften gått upp, kunde hon dra mig ur permobilen. Sagt och gjort, det lyckades och jag fick dessutom fönsterplats! Nu var det bara själva permobilen som skulle komma på plats. Det gick galant efter att ha frikopplat den.

Efter denna lite annorlunda entré var det inte bara jag som njöt av en fem-sex timmars bussfärd, i vilans tecken! Väl framme i Luleå återstod bara ekvationen att baxa ner åbäket igen. Efter att Jennifer klämt fingret ordentligt och busschaufförerna kliat sina små grå, tog Rut, min assistent över kommandot och bar med hjälp av de två äldre herrarna kolossen på 157 kg, ner för trappan!

Känna mig varm i scenkläderna
Inför nästa resa såg vi till att bussen var utrustad med ramp i stället för lift, det gick betydligt smidigare, vill jag understryka! Efter den här veckan med Hi-Hat Xpres började i alla fall jag att känna mig varm i scenkläderna, vilket visade sig när vi hade nästa föreställning i april i Stockholm.

Den största utmaningen kom dock under vår föreställning på Nordirland. På grund av olika omständigheter var arrangörerna tvungna att byta lokal i sista sekund.  Scenen var mini! Detta resulterade i att vår suveräna koreograf gjorde om en del scener, för att vi, de tretton dansarna plus fyra musiker, över huvud taget skulle få plats. Resultatet blev en annorlunda och mer intim upplevelse!

Vid tangentbordet, Anna Westerberg / en av dansarna i gänget
PS: See you in Kraków!  

Vill du veta mer om Anna, se dokumentärfilmen om hennes arbete som dansare i föreställningen Hi-Hat Xpres: Porträtt Anna Westerberg, dansare i Hi-Hat Xpres

Anna Westerberg, dansare i Hi-Hat Xpres

Foto: © Share Music Sweden

Inga kommentarer: