18 november 2013

Presentation av Share Music i Riksdagen



Den 5 november föreläste Sophia och Karin i Sveriges Riksdag, för bland annat politikerna i kulturutskottet, vid seminariet ”Från hånad till hyllad”. Förutom Share Music var det fem andra verksamheter som presenterade sig. Tanken var att ge politikerna och övriga åhörare en lägesbild av arbetet som sker inom området utbildning och kulturutövande för personer med funktionsnedsättning, men också delge erfarenheter och utmaningar vi möter.
Karin: - Det är inte alla som får möjlighet att komma in i Riksdagshuset. Så detta var en viktig föreläsning, och det kändes stort att få vara där och presentera Share Music. Vi hade bara 10 minuter på oss – tidigare gånger som jag föreläst, har jag haft mer tid på mig att prata. Missar jag något då, kan jag ju alltid gå tillbaka och berätta. Men den möjligheten fanns inte nu, så det gällde att det jag skulle säga satt.

Jag fokuserade på att förmedla, hur jag fått möjlighet att dansa genom våra kurser och att jag fick arbete tack vare Share Music. Det kändes som att jag lyckades bra – så jag hoppas att politikerna tog till sig det vi sa.

Sophia: - Det är kul att se att det är mycket på gång i Sverige just nu. Det var särskilt intressant att höra om de nya utbildningarna Kulturcollege i Örebro och Kulturkommunikatör i Bollnäs. 

Jag pratade bland annat om Share Musics arbete utifrån vår vision ”att alla människor ska ha möjlighet att uttrycka sig konstnärligt i en värld där olikheter ses som värdefulla” och FN:s Konvention för personer med funktionsnedsättning. Att vi arbetar med scenkonst för att faktiskt vara med och förbättra vårt samhälle – lokalt som globalt. Och att vi gör det tillsammans, oavsett funktionsförmåga. För det blev tydligt under seminariet; att vi väljer att inte arbeta för en specifik målgrupp utan öppnar upp för alla, särskiljer oss. 
På ett positivt sätt!

Inga kommentarer: